Mål för dagen!

När jag jobbar med hästar så måste jag ha ett mål att nå. Jag sätter därför upp mål för var och en häst men även delmål, tex mål för dagen.
 
Igår när jag höll på att mocka så gick hjärnan på högvarv vad gällde stoet Ukraina (hon som kastade av mig) enligt chefen är hon den svåraste nöten att knäcka. Men denna dam satte nivån från första dagen jag satt på henne och åkte av. På ett sätt är jag glad att hon gjorde det, nu vet jag exakt hur hon är och vad jag har att jobba med.
En sak med henne som chefen förökt lära henne sen han köpte henne för fem år sedan, är att stå still när man hoppar upp, "Good luck with that" sa chefen när jag tänkte börja med att få ordning på det!
 
Jag tackar för lycko önskningen, efter 30 minuters träning från marken, stod hon blixt stilla när jag hoppade av och på! Jag klappade mig själv på axeln och tänkte att den där chefen har inte en aning om vad jag har för  dolda talanger!
 
Jag gjorde samma sak idag med henne och hon stod stilla hela tiden. Till helgen när han är hemma tänkte jag be honom komma till stallet och se när hon står stilla.. Låter lökigt jag vet, men det ska bli skoj att se hans min!
 
Jag tränade även en av ponnisarna igår, jag tog den som knappt är riden, tränade den att stanna utan att jag skulle ta i tygeln.. Sagt och gjort, med repetition var dag så lär det sitta som berget om två-tre dagar!
 
Min specialite vad gäller att träna hästar är nog att träna de som är rädda och nervösa. Det finns en unghäst i stallet som inte vågat lämna betongen i stallet  sen den kom in (ingen aning hur länge den varit inne). Jag tog tag i det direkt och testade mig fram.. Allt dom här unghästarna vill är ha någon som är trygg och stabil som ka visa dom vägen. Jag visade pollen att han kunde lite på mig och han gick till slut, efter ca en timma ner från stallet. Det ar jag tränat i tre dagar, idag fick jag till och med honom att gå över en presenning!
 
Förlåt för mitt ego inlägg, men jag va bara så stolt över mina "underverk" de senase dagarna :)
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

avventura.blogg.se

Följ mitt äventyr i Florens, Italien under tio månader från början till slut! Den 27 december börjar äventyret och jag beger mig till Florens för att arbeta med hästar och uppleva underbara Italien!

RSS 2.0